Back to basics: Havregrød med et sundhedspift

Jeg har det sådan, at i perioder er jeg bare helt pjattet med havregrød. Så drysser jeg som regel kanel hen over så det får en lidt risengrødsagtig smag, men med lidt æbletern og mandler hen over. Det smager virkelig godt! 😉 Det er meget forskelligt, hvad folk normalt putter på deres havregrød, for dem der stadigvæk spiser den slags. Men her er i hvertfald et bud på en sundere variant, der har lidt sødme fra æblerne og sundt fedt fra mandlerne.. 

Havregrød med æble og mandel

Klik for større version.

Opskriften er til 2 portioner

Ingredienser
5 dl. mælk
2 dl. (fintvalsede) havregryn
1/4 tsk. salt

ca. 2 tsk. stødt kanel
½ mellemstort æble
1 stor håndfuld mandler

Fremgangsmåde
Kog mælken op i en kasserolle med en tyk bund, under omrøring.

Når den er blevet gennemvarm, tilsættes havregrynene under fortsat omrøring. Skru evt. en anelse ned for varmen.

Smag den til med salt og vær opmærksom på, at den får en tykkere konsistens, så snart den tages af varmen.

Hæld grøden i to skåle og drys med stødt kanel, æbler skåret i mindre stykker og mandler. Server med det samme.

Tip!
Det er ikke et must, at dine havregryn er fintvalsede – anvender du de groftvalsede, vil grøden blot få et mere rustikt udtryk.

Havregrød er en sund morgenmad, der indeholder masser af gode fibrer, og i dette tilfælde ingen tilsat sukker og med gode fedtsyrer – en god start på dagen eller som mellemmåltid 🙂

Velbekomme. 

___________________________________________________________________

Husk at du kan finde Foodlicious’ officielle Facebook side lige HER. Del også gerne dine bud på opskrifterne fra bloggen under tagget #Foodliciousopskrift på Instagram!

Share

Speak Your Mind

*