Sundere hjemmelavet fiskefilet

Fisk er sundt – fiskefilet kan også være sundt; men de klassiske købe-fiskefilet, er der desværre alt for ofte mere panering på, end der er fisk. Og det er helt klart ikke sundt. Derfor kommer der her, et nemt, sundt og ikke mindst velsmagende bud på, hvordan du kan lave din fiskefilet selv – og samtidig får du også et langt lækrere resultat. 🙂 

Sundere fiskefilet med hjemmerørt remo2

Klik for større version.

Opskriften er til 4 portioner

Ingredienser
500 g. rødspættefilet
(eller anden hvid fisk uden ben)
1 dl. rugmel
1 dl. rasp
Havsalt og frisk kværnet peber
2 æg
Smør og olie til stegning

Fremgangsmåde
Start med at piske æggene let i en skål eller dyb tallerken for sig. Der skal være plads til, at dyppe fiskene deri.

I en anden skål eller dyb tallerken, rører du en blanding af rugmel, rasp, havsalt og peber.

Varm en mellemstor pande op, med en smule smør og lidt god olivenolie.

Imens den varmer op, dyppes rødspættestykkerne først i æg, dernæst i rasp-blandingen.

Steg dem på den varme pande, til de tager farve. De skal ikke steges i for lang tid, så bliver fisken bare tør – og det er bestemt ikke meningen.

Vær forsigtig, når du vender fisken, de kan nemt falde fra hinanden.

Steg dem 1-2 minutter på hver side og tag dem derefter af varmen – men vigtigst af alt, at de får lidt farve og bliver let sprøde. Server dem med tilbehør efter smag.

Tip!
Server eksempelvis fiskefiletten med en god og mættende salat, hjemmelavede rustikke fritter, en hjemmerørt remoulade og/eller en let krydderurtedressing.

Velbekomme.

___________________________________________________________________

Husk at du kan finde Foodlicious’ officielle Facebook side lige HER. Del også gerne dine bud på opskrifterne fra bloggen under tagget #Foodliciousopskrift på Instagram!

Share

Speak Your Mind

*