Sundere, grove & sprøde tortillachips

En god ting ved hjemmelavede tortillachips, er at de indeholder væsentligt mindre fedt og mange flere kostfibre, end dem du køber i butikkerne – da de nemlig er lavet af tortillapandekager. Det er super nemt at lave og smager rigtigt godt. Derved sparer du ikke blot på kalorierne, du har formentligt også lidt bedre samvittighed, og så mindsker du også madspildet, hvis du laver ‘chipsene’ af tortillapandekager, som du alligevel ikke ville have smidt ud – fx efter en rest fra aftensmaden..

tortilla chips1

Klik for større version.

Opskriften er til 1 lille skålfuld

Ingredienser
2 store fuldkorns –
tortillapandekager*

Desuden
En form for dip, eksempelvis
guacamole eller en god kikærtehumus

Fremgangsmåde
Forvarm ovnen til 200 graders almindelig varme. Du kan også lave det med varmluft, det tager lidt kortere tid, end ved almindelig varme.

Skær pandekagerne ud i små trekanter, gerne i samme størrelse, som almindelige tortillachips har.

På en bagerist placeres et stykke bagepapir og derpå pandekagestykkerne. Gerne så der ikke ligger nogen ovenpå hinanden.

Bag dem i 10-15 minutter, til de er blevet gyldne og sprøde. Rør gerne rundt i dem halvvejs under bagningen. Sørg for, at de ikke bliver for mørke i kanterne, så smager de nemlig ikke så godt.

Tag dem ud af ovnen og lad dem køle af. Server dem med en form for dip, f.eks guacamole eller humus.

Tip!
*Jeg købte nogle lækre ‘rugpandekager’ i Netto, som de har i fast sortiment. De er både grovere fordi de indeholder flere kostfibrer, mætter mere og smager efter min mening, bedre end de helt lyse tortillapandekager.

Velbekomme.

___________________________________________________________________

Husk at du kan finde Foodlicious’ officielle Facebook side lige HER – samt via Bloglovin’ lige HER. Del også gerne dine bud på opskrifterne fra bloggen under tagget #Foodliciousopskrift på Instagram!

Share

Speak Your Mind

*